A dió tápértéke meglehetősen magas és a zsírtartalma is sok. Ennek ellenére napi egy marékkal elfogyasztva hatása még kifejezetten kedvező, különösen, mert a dióban omega-3 zsírsav is bőven található. Ez az úgynevezett jó zsírok csoportjába tartozik, és elengedhetetlen a megfelelően működő anyagcsere és a vitaminok hasznosítása szempontjából. 

A diót az egész világon termesztik és szinte az egésze hasznosítható. A zöld dióból befőttet, pálinkát készítenek, a diófa leveléből pedig különböző forrázatot és teát is készíthetünk. Már a népi gyógyászatban is használták és alkalmazták. Régen a diót mézben főzve, de csak úgy magában is, bőséggel fogyasztották. Már akkor és azóta is sok család asztalánál ünnepi asztalán a mai napig elmaradhatatlan a diós és a mákos kalács.

Dió tápértéke

A diót ízletes, energia és tápanyagokban gazdag magjáért termesztik. Noha a dióbél nemcsak rendkívül értékes csemege, hanem energiaértéke és tápanyag tartalma is igen nagy, mégis az egy főre jutó évi fogyasztás csak kb. 0,5 kg-ra tehető.

100g dióbél energia- és tápanyagtartalma:

Energia 654 kcal (2747 kJ)

Tápanyag / Mennyiség

  • Fehérje 8,6g
  • Lipid (olaj) 57,0g
  • Szénhidrát 11,7g
  • Víz 8,2g
  • Hamu 1,7g

Az alábbi vitaminok találhatók a dióban:

  • E-vitamin
  • B1-vitamin
  • B2-vitamin
  • B6-vitamin

A benne található ásványi anyagok:

  • nátrium
  • kálium
  • kalcium
  • foszfor
  • magnézium
  • vas
  • réz
  • cink
  • mangán
  • biotin
  • folsav

A dió glikémiás indexe 20, ami meglehetősen alacsonynak számít, vagyis fogyasztása nem emeli meg nagyon a vércukorszintet, így cukorbetegek számára is fogyasztható gyümölcsről van szó.

Dió jótékony hatásai

Rendkívül egészséges, a dió jótékony hatása a szervezetre rendszeres fogyasztása mellett érvényesül igazán. Ezért mindenképpen érdemes a napi étkezések közé beépíteni a fogyasztását. Napi 1-2 szem dió elfogyasztása étkezéseink mind élvezeti értékét, mind táplálkozás-élettani értékét növeli. Érdemes a dió fogyasztást a főétkezések közé időzíteni, ekkor az emésztőrendszer már a könnyen feldolgozható gyümölcsre koncentrálhat. 

https://www.xn--kalriaguru-ibb.hu/kaloriatablazat/kaloriatablazat.php

Vissza a kategória cikkeihez